Vilmerdagen

12:13
Jag har helt enkelt döpt denna för oss speciella dag till "Vilmerdagen". För dig som är ny här kommer namnet från vår son Vilmer som var beräknat till att födas idag. Tyvärr föddes han död redan den 7 oktober då han dött av plötslig spädbarnsdöd i magen.
Har länge våndat för denna dag, men lyckligtvis blev den inte som jag tänkt mig. Jag vaknade med ett otroligt lugn i kroppen och stålsatte mig med känslan att denna dag ska bli något fint och mjukt att tänka tillbaka på. Vi kommar att åka till graven och tända några ljus i eftermiddag när pappan kommit hem och om väglaget känns lite mer okej. Just nu råder det blixthalka, klarblank is på vägbanan så man vill ju inte ta några risker i onödan.

Dagen startade med några stärkande sms från nära och kära som tänker på oss lite extra idag, kanske är det som ger mig det lugn jag fått idag. Vi hade julpyssel inplanerat med kusin Tyra och där tillverkade barnen(utan jättemycket hjälp från oss vuxna) riktigt stiliga tomtar och glittriga kottar. Julpysslet varavades med potträning på Albins eget initiativ och det slutade med ett par nerkissade byxor, kanske inte den bästa kombinationen men vad gör man inte när barnen själva tar tar i viktiga saker. God lunch fick vi också innan vi gick, tack så mycket för det!

Sen har vi inte hunnit så mycket längre på dagen, Albin ska vila middag och det går väl sådär... Han ligger mest och leker ledsen bebis, självklart önskar han inget hellre än att mamman ska komma dig och mysa med honom. Visst ska jag göra det, måste bara skriva klart först och förhoppningsvis har han hunnit somna då och då är det fritt fram för mig att surfa lite till! Finns så många bra sidor att kolla in...

Värdelöst vetande; vi hade funderingar på att köpa en plog till Albins lilla spark. Faster J var och julhandlade i Luleå tidigare i veckan och hade sett en sådan på någon affär. En plog till en liten spark är ju liten och den pyttelilla saken gick på 600:- om jag kommer ihåg rätt! Tänk att så små saker kan vara så dyra, fast tänk bara på hur mycket vi tvingas betala för BH, trosor och bikin. Mycket pengar och väldigt lite tyg!

Inlägget kommer att avrundas senare ikväll, troligtvis när gossen ska somna för natten...

Fortsättning följer!

18:53
Nu fortsätter det! Igår efterlyste jag ett "erkännande" från er läsare. Är så himla nyfiken på vilka som läser min blogg, inte för att det spelar någon roll, men det är alltid kul att veta vilka som följer mitt liv. ni får gärna börja blogga så jag kan följa ert liv, bloggar du redan - meddela snarast din adress! =) Trevlig att några av er meddelade er existens, tack så mycket! För den blyge är det fortfarande okej att smyga omkring i kulisserna. Jag kommer att ta upp jakten på läsarna igen om när andan faller på.

Eftersom det fortfarande råder blixthalka så sitter vi där vi sitter. Vi har med andra ord inte tagit oss till graven, istället har vi tänt ljus här hemma - fast det gör jag iofs varje dag såhär i juletid. Dagen har förlöpt förvånandsvärt bra, inte en enda tår hittills! Här nedan är en bild som egentligen är tagen på Vilmers begravning. Tanken var att vi skulle tända marshallen men det blåste på tok för mycket för att den skulle orka brinna. Ni får helt enkelt tänka er att ni ser en fin, vacker, svagt fladdrande låga... visst ser ni den?! Jag ser den i alla fall!


Som jag skrev tidigare så känner jag en stor lättnad, det är nästan som om vi börjar om på noll nu fast ändå inte. På något sätt så var detta dagen med stort D, dagen som vi väntat på sedan i april då vi fick reda på att jag var gravid. Nu är dagen här och bebisen har kommit och finns hos oss, inte på det vanliga sättet utan på det ovanliga. Men han tar lika stor plats i våra hjärtan som om han levt så där är det inte någon skillnad. <3

Annars har det inte  hänt så mkt, hemmagjord pizza till middag. Albin ville gärna "hjälpa" till och gjorde det på sitt lilla vis, massor av mjöl och mycket kavlande - men det blev en pizza av det med och han åt den med (för honom) stor aptit.

Nej, nu har jag inte något mer att skriva. Trodde dagen skulle bli mer känslosam på ett tårfyllt sätt, men icke sa Nicke.

Det blev bara en väldigt fin och lugn dag på alla sätt och vis, vår egen Vilmerdag!

Kommentarer
Postat av: Josefin

Kikar in i dag igen.. Hoppas er dag blir bra och att ni tar er ner till Kalix för att tända ett ljus. Ska tända ett ljus här hemma för er Wilmer. Ger er en styrke kram/ Josefin

2008-12-18 @ 12:52:07
Postat av: Katta

Hade ju inte fattat att du ville veta vem som läser,,,är bara mattetrög...du skriver så bra så vi får alla bearbeta er och även Vår=omgivningens sorg, och så lär man ju sig hur olika människor vill bearbeta svåra stunder. Toppen att denna dag blir ett bra minne det kommer ju andra toppen bra stunder oxå och även tyngre vare sig det är Vilmer eller annat som sker i livet. Tack för att du bloggar den FÖRSTA jag läser och skriva har jag inte tid med tyvärr...vi ses Kram till er alla.!

2008-12-18 @ 20:38:51
Postat av: j

Vad skönt att du har haft en bra dag! Kom på att kottarna helst ska sprayas med ett klarlack så att inte allt glitter trillar av innan jul... Får se om jag kan låna hem burken från jobbet. Kram.

2008-12-18 @ 22:04:25
Postat av: Hanna

Vad bra att dagen fick bli en lugn dag! Jag såg att det vid (post)kassan på Ica-hjärtat finns batteridrivna ljus. Om man sätter det i den frostiga (ja, när nu väl kylan kommer tillbaka) gravlyktan så ser det ju ut som det är ett riktigt ljus som brinner däri. Om det inte går att ta sig ut på graven och tända ljus när man vill kan man ju ha igång den batteridrivna varianten. Jag ska testa (på Lovisas grav) fast jag förut tyckt att det känts onaturligt med ett fejk-ljus.

2008-12-18 @ 22:41:17
Postat av: Hanna

Har idag handlat in fejk-ljuset och satt det på graven. Det fungerade ju riktigt bra!

2008-12-19 @ 17:53:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0