Vem behöver frukost?

Idag har jag lyckats med en köttgryta! Det är första gången i ett helt långt liv som den smakar bra och inte innehåller segt kött. Man tackar som ödmjukast för receptet som kommer ur "Den moderna husmoderns receptskatt" - ska genast testa fler maträtter från "boken".

Annars har dagen susat iväg och Albin var sur som en citron på morgonen. Orsak. Han vägrade att äta frukost efter vällingen vilket han normalt brukar göra, när vi ska på dagis. När vi är hemma vägrar han oftast och det går inte att lura i honom något i matväg. Inte förrän han blir supersur och grinig av hunger typ 1 timme innan normal lunchtid. Då  har jag oftast lyssnat på gnället i nästan en timme. Ljuvliga toner som spetsar min trumhinna varje gång... Som vuxen och som mamma kanman ju tycka att sambandet mellan ingen frukost och tidigt lunch alternativt ingen frukost och svår hunger är självklart. Jag undrar när de nervtrådarna växer ihop, hoppas det blir snart i alla fall. Mitt tålamod klarar inte fler "onödiga" gnäll, speciellt inte om det bara beror på att han beter sig så knasigt att han vägrar käka frukost.

I helgen blir det toapappersinköp på Granngården, släphämtning i Karlsborg och en massa sol(hoppas jag). Vår gård börjar anta en väldigt geggig form nu och jag hoppas på mycket värme så det torkar upp snabbt och det nya gräset börjar grönska. Jag vill slippa dammsuga upp gräsbås som dras in i hallen flera gånger per dag - idag kom vi upp till 3 gånger.

Läste min gamla elevs blogg om hur det gick till när hon fick sin son W. Då kom jag på att eftersom denna blogg handlar om mig och eftersom jag redan beskrivit Vilmers förlossning väldigt snabbt så ska jag ge mig på Albins ankomst till världen. Förbered dig på ett sömnlöst maraton...

Kommentarer
Postat av: Niina

Jag vägrade också att äta frukost idag! Även stora barn kan göra det ;)

2009-04-18 @ 20:10:59
URL: http://niinini.blogg.se/
Postat av: Kajsa

Här kommer ett pastarecept.



500 g köttfärs (passar utmärkt med älgfärs)

färska champinjoner

färsk ingefära fint riven ca 2x2cm stor bit

matlagningsgrädde 2,5 dl

salt

svartpepppar

soya



Bryn köttfärsen. Salta och peppra.

Skiva champinjonerna och bryn dem tillsammans med köttfärsen. Häll i matlagningsgrädden och blanda i den finrivna ingefäran. Smaka av med soya för att ge såsen lite färg.

Man kan sätta mer ingefära om man tycker det är gott.

Servera med bandspagetti.

Enkelt och gott.



Lycka till /Kajsa

2009-04-20 @ 18:40:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0