"Hi lack to momit"

Att jag är en ammande mamma går det inte att ta miste på. Mina kläder har mystiska öppningar lite här och var och nättern tillbringar jag med en liten parvel tätt intill mig. Snart har jag vant mig, tror jag. Som alla andra blivande mammor hade jag en föreställning om att jag minsann skulle helamma i sex månader - det är ju såå smidigt. Några dager efter Helmers födelse ändrade jag mig. Det var när mina bröstvårtor blödde av såren som uppkommit och smärtan som fanns när han sög tag och ivrigt ville ha mat. Det var när kräket var blodfärgat som jag ville ge upp. Jag skulle kunna tänka mig att amma i max tre månader till!
Nu är det nästan okej att amma. Jag har vant mig vid att ha någon hängande och klängande i mig hela tiden. Jag har lärt känna det lilla livet och vet oftast när han skriker av hunger, trötthet eller tristess. Ibland har jag fel och då låter jag pappan ta över. Han luktar inte restaurang för Helmer.

Albins nya filmfavorit är Madagaskar och det gillar jag skarpt. Igår skuttade han omkring och sjöng "Hi lack to momit" översatt till "I like to move it move it...". Hur sött som helst. Extra stolt blir han när han får reda på att det är på engelska. "Jag kan sjunga på engelska på dagis" och efter lite luskande kryper det fram att han och de andra barnen ska sjunga "Wish you a Merry Christmas" på Luciatåget. Deltagandet i Luciatågen ska Albin ha från platsen bredvid min har han sagt. Han ska sitta bredvid mamma och lyssna på de andra barnen iklädd pepparkakskläderna! Vi får väl se hur det blir med det... =)

När Albin var liten vägrade han att sova i någons famn. Han fick sövas aktivt varje gång han skulle sova och dessutom strulade han med amningen.
Helmer somnar när han är trött, kan hända att han först berättar att han är trött genom att skrika lite och han äter som en galning och älskar att sova i en famn.
Två barn och två personligheter, that´s it.

Hoppas att jag ska orka fixa lite med julbestyr så vi får lite mer julkänsla i hemmet. Jag ser mina möjligheter nästa vecka då Fredde börjar ta ut sin innestående semester. Då blir det Lussekattsbak, pepparkaksbak och lite julpyssel med Mormor. Fredde skickar vi till stugan så vi blir mindre ofärdiga där.
En dag under semestrandet måste bara gå åt till att fixa klart årets klappar. Känner i alla fall att läget är under kontroll men några småsaker är kvar att fixa.
Behöver få in tips på vad jag och min syster kan köpa till våra föräldrar som har allt... kamera, spikmatta, husbil - ja de har verkligen allt de vill ha!

Tjingis på er alla!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0