Torsdagens error och sur, surare, surast...

Det var error på min blogg när jag försökte skriva tidigare idag(läs igår torsdag) så jag tog saken i egna händer och skrev ner i ett worddokument istället. Det går säkert bra i alla fall.

Igår när jag kollade runt i lite andra bloggar så hamnade jag hos en tjej som har cancer och hon berättade om sin behandling. I ett av hennes inlägg beskrev hon hur det kändes att skriva ett avskedsbrev till sin man och till sin son. I det inlägget nämnde hon att det finns möjlighet att trycka upp sin blogg till en bok. Sagt och gjort så kollade jag upp sidan! Visst var det så att jag kan trycka min egen bok där. Redan när jag började blogga så fanns tanken att trycka det jag skriver, bara för att det kan vara fint att ha det svart på vitt så att säga. Tanken på att göra en bok i bokform är helt och hållet för min egen skull.

Igår kväll bestämde jag mig, jag kommer att göra en egen bok av min blogg när jag har bloggat 1 år! Allt kommer att finnas med, alla inlägg, alla kommentarer och alla bilder. Jag kommer att trycka en bok till Fredde, en till Albin och en till mig själv. Det kändes så skönt att jag sprang på den här idén eftersom den funnits i mina tankar i ett bra tag. Skönt att den kommer att förverkligas och skönt att den kan flytta ut ur mitt huvud.


Annars då? Ja, Albin verkar ha gått i dvala eller liknande. Nu sover han som han aldrig gjort förut. Det är klockan runt och över en timme på dagis. Det resulterar i att han är hur cool som helst på eftermiddagarna! Men mina öron blöder, det ska ni veta... "Mamma, jag funderar. Ska vi kanske gå ut?", "Mamma, vet du?", "Mamma, får jag fråga en sak?" och alla dessa "varför" som sprutar ut den lilla munnen. Jag är bara en enkel liten mamma som faktiskt inte vet varför hans pappa måste gå på massage, varför han har ont i ryggen, varför K masserar, varför det är hennes jobb, varför tuschpennan har torkat utan kork, varför det är "hjärtans alla dar" på lördag...

Ibland har jag bara lust att svara - därför, men det kan jag bara inte.


Idag gav vi våra elever uppgiften att skriva ner en positiv sak om alla i klassen, inklusive mig och min kollega. Ska bli spännande att se vad dom kommit fram till imorgon när alla får var sitt hjärta. Fiskarna i vårt akvarium lever fortfarande, ifall du undrade. Den stora "palmen" i vårt klassrum behöver vatten, men får den bara det så kommer den att blomstra innan maj månad är över! =)


Blev lite jobbigt idag när jag hämtade Albin från dagis. Utanför skolan stod det en tjej som hälsade glatt på mig. Hon var bekant på något vis men ändå inte. Till saken hör att OM det var hon jag långt senare kom på att det KAN vara, så är det Freddes barndomsväns tjej med tillhörande bebis i magen. Kanske även ska säga att hårfärg och frisyr såg helt annorlunda ut än för sju månader sedan då jag sist såg henne. Om det var hon känner jag mig trög och dum, om det inte var hon så hälsade jag i alla fall glatt på henne och kanske verkade trevlig i hennes ögon! Nåja, jag är väl inte den första som missar en bekant?! Eller?


Fredag:
Idag firade vi alla <3-ansdag på skolan. Jag och min kollega bjöd på marschmallowskladdkaka med rosa polkagrädde, allt för att släta över vår taskiga fikavecka. På mitt jobb betyder fikavecka fylla, starta och tömma diskamskinen varje dag, nyttigt fika på onsdagar innan personalmötet och att hålla ordning i fikarummet. Hmm, vi har tömt och fyllt diskmaskinen, en annan kollega startade den och vi bjöd på nyttigt fika på onsdag och sliskfika idag... Nåja, jag köpte i alla fall två fiskar till vårt akvarium, en hane och en hona så snart har vi fiskbebisar också! Man kan säga att dagen gått i mysppys hela dagen. Middagen bestod av SIV 2 i nedre delen av ugnen, ett recept i min bloggsamling, dundergott och precis i min smak. Korkade även upp en miniliten flaska Rawson´s retreat som tog slut, allt hamnade i min mage bortsett från en liten klunk som Fredde smuttade i sig. Han konstaterade än en gång att han inte är en vindrickare. Det är synd för det skulle vara ganska mysigt att fira helgen med att dela en flaska vin. Som tur är finns det ju miniflaskor och det räcker precis för mina behov. Är ganska stolt över att jag börjat dricka vin, har inte riktigt gillat det förut men med åren så har det faktiskt blivit godare och godare. Med åren, jo, jag känner mig ganska gammal emellanåt. Fick igår reda på att en gammal elev till mig ska bli mamma. Visst, jag har redan gamla elever som har barn och familj, det är några utav mina allra första elever som är mammor och dom är runt 21-22 år nu. Den elev jag tänker på nu är en tjej som är 18-19 år i år... Jag beundrar deras mod över att i så unga år våga sig på att bli föräldrar! Jag känner mig bara gammal när jag ser gamla elever gå omkring med barnvagn, jag känner mig ju ff rätt så ung!

Idag när vi firade alla hjärtans så fick eleverna skriva ner en positiv sak om varje person i klassen, inklusive mig och min kollega. Jag fick kommentarer i stil med "du är bra på svenska och tyska, du har humor, är glad, är sträng och du är fin..." min kollega fick "du har roliga övningar, har fint hår, glad, bra på engelska och inte lika sur som Anna!". Jag? Sur? Fattar ingenting... Men märk väl att dom sa att hon inte är lika sur som jag, det måsta bara betyda att hon också är sur fast jag är några ynka futtiga millimetrar surare, typ... Men än så länge kan jag glida vidare på att dom tycker hon ser gammal ut. Dom tyckte tom att hon verkade för gammal för att skaffa barn!! =) Dessutom har hon för hängiga jeans för sin ålder.

Hur som helst, sur eller rynkig, gammal eller ung, rik eller fattig så är det helg nu och jag tänker bara slappa och såsa runt i mitt hus hela  helgen. Eventuellt ska vi titta på grannens hundvalpsbebisar som hon vaktar över helgen, Albin har längtat hela veckan ända sedan hon inviterade oss förra söndagen.

Heippa hei, molgot molgot... (Ja, jag vet att det kanske inte är rumsrent uttryck - skyll på min mamma hon gjorde så att jag trodde det betyder godnatt godnatt när jag var liten... när jag blev äldre(usch nu hamnar vi i åldersnack igen) fick jag veta att det betyder det inte, inte ens på långa vägar...)

Till Vilmer; Jag har fått ditt halsband och det är ljuvligt vackert. Albin gillar att pillra på hjärtat när vi myser i soffan. Skickar upp en present imorgon, en lastbil, som du kan leka med när du inte busar med domandra barnen och gravgrannen J.

Puss puss

Kommentarer
Postat av: A

Du var inte surare än mig... jag var bara lite gladare än dig =)Och niornas tjejer tycker faktiskt att jag ser så mycket yngre ut då jag klippt lugg. Hoppas du fått ha en lugn och skön Söndag, vi ses imorrn.

2009-02-15 @ 14:00:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0