Ladda batterier & Recept!

Kan ni tänka er att en badkruka som jag badat i stora bassängen på badhuset. Jag som alltid bruka frysa som en skamsen hund där tyckte faktiskt det var skönt. Idag var det dags för vårt andra besök på badhuset. Idag gick det ännu bättre och Albin guidade M som var på Kalixbaden för första gången. Sist vi var på badhuset satt Albin och jag och gottade oss i bastun ett bra tag efteråt. Idag gick det inte, en bastugalen äldre kvinna satt och öste på vattenskopa eftervattenskopa. Man kan säga att hon trodd hon ägde bastun och inte brydde hon sig om att Albin flyttade ner på den nedersta laven. Nej, hon gick ut och fyllde på hinken och kastade på ännu mer vatten. Som tur var hann vi äta upp våra clementiner(jag vet att man inte får äta i bastun) innan vi stektes.

Efter baden blev det lunch på Frasses, det var väldigt gott och vi var ganska utsvultna efter badpasset. När vi kom hem slumrade jag till i sängen en stund och det var säldigt skönt och välbehövligt. Just nu är jag så där trött som man kan vara i början av en graviditet, förlamande trött. Och nej, jag är inte gravid inte än på ett tag. Börjar känna mig mer och mer sams med känslan av att det inte gör något om det tar ett tag. Jag vill så gärna komma igång på jobbet och med ett normalt liv och hinna samla energi för allt vad en graviditet kommer att innebära för vår familj. För jag misstänker att det inte bara är jag som kommer att oroa hjärtat och hjärnan av mig... Nej, ladda batterierna känns helt rätt nu! Även om bebislängtan är ganska stor nu. Konstigt det där, i början efter vi förlorat Vilmer så ville jag bli gravid igen på stör, nästan till vilket pris som helst! Nu när det gått ett tag och jag fått lite perspektiv på det hela känner jag att jag måste ladda för att kunna gå igenom en till(helst flera...) graviditet(er). Jag känner mig inte desperat längre och det är en skön känlsa.

Igår avslutade jag arbetsveckan med att besöka kuratorn. Det blev ganska täta besök nu, förra veckan och nu i veckan men det var väldigt passande att det var så. Det kändes riktigt bra, som alltid, att prata av sig. Hade inte något jättespeciellt denna gång så samtalet blev av det filosofiska slaget. Det gav mig mycket!

I onsdags var A och N från Gbg här på besök. Det som var väldigt kul att se var att våra barn lekte tillsammans. Det var inte som det brukar vara, gnissel och gnäll om vem som ska leka med vems leksak och så vidare. Nej, dom klättrade upp i den stora snöhögen, sprang ut på ängen och gjorde snöänglar och klättrade upp på höbalarna. Mammorna sprang efter.

Just det, Albin har gjort sin första pärlplatta på dagis! Den var hjärtformad och i alla möjliga färger. Ska fota den så snart jag laddat kamerans batteri. Sedan fick jag se det påbörjade halsbandet... tänk guldtråd, färgglada pärlor, lila hästar, tärningspärlor. Fatta var jag kommer att vara snygg de närmaste åren, kommer inte att behöva ett smycke. Vad gäller pärlplattorna kan jag använda dom som drinkunderlägg när jag ska ha fest. Oej, jag kanske inte är känd för att vara festfixare nummer 1, men som saftunderlägg på barnkalas då... eller väggdekorationer. ått användningsområde kommer jag säkert att ha för dem.

Lovat är lovat och här kommer dom! Jag har fixat och trixat lite med texterna på en del recept...

Hittills har jag testat Kycklingpasta med fetaost(smaskigt!) och smakat Marinerad rostbiff(dundergott!)
Kom ihåg att det alltid är fritt fram att lämna in recept till mig. Jag är nämligen spyless på vår matsedel!

Kycklingpasta med fetaost                                                            

3 kycklingfiléer
1 vitlöksklyfta
1/2 ask coctailtomater
1 tsk salt
1 tsk oregano
1 krm svartpeppar
2,5 dl matlagningsgrädde
150 g fetaost


Skär kycklingen i bitar och bryn tillsammans med vitlöken.

När det är klart krydda med oregano, salt och svartpeppar.

Häll på grädden och låt koka några minuter.

Smula sedan ner fetaosten och lägg på de halverade coctailtomaterna.

Servera såsen med bandspagetti.


Jättegott!


Kyckling nachos                                             

2 grillade kycklingar (hackade)
1 burk salsa (mild el. medium)
1 gräddfil
1 påse tacokrydda
1 påse riven ost

1 Crème Fraiche
2 avokado
vitlök
salt och peppar

Nachochips
Skivade grönsaker efter smak och tycke.

Blanda kycklingen med salsan och sätt i en ugnsform.

Blanda gräddfil och tacokrydda och bred det ovanpå kycklingen.

Sätt in i ugnen på 225 grader ca. 15 minuter.

Strö på osten och sätt in igen tills den smält.

Mixa Creme Fraiche, avocado, vitlök, salt och peppar.

Ta ett chips, bred på lite sås, på med lite kyckling, toppa med en grönsak, och njut....

Chill outen passar säkert super till =)

Räkgryta 4 port.                                           

ca 2 cm färsk ingefära (finhacka)
1 vitlök (finhacka)
1 msk rapsolja
1 tsk gurkmeja
1 tsk spiskummin
1 msk mild ajvar
1 burk krossade tomater
1 dl vatten
1 dl grädde
500 g skalade räkor

Stek vitlöken och ingefäran i oljan någon minut och tillsätt kryddorna och ajvaren. Blanda i tomater och vatten och låt koka upp.

Sänk värmen och koka i 10 min.

Tillsätt grädden och sjud en stund till.

Lägg i räkorna och smaka av med salt o peppar.
Servera med ris.

MUMS!


Palsternackssoppa 4-6 personer                            

1 msk margarin
1 gul lök
3 medelstora palsternackor
2 potatisar
1 stor morot
12 dl vatten
3 grönsaksbuljongtäringar
2 dl Crème Fraiche, lätt eller vanlig

1 pkt bacon
1 knippa salladslök

Skala och skiva löken.

Skala och riv rotsakerna grovt.

Fräs allt i margarinet i en gryta stor nog för soppkok.

Häll på vattnet (med fördel värmt i vattenkokare) och lägg i buljongtärningarna.

Låt koka 10-15 minuter och mixa soppan slät med mixerstav.

Häll i Crème Fraichen och låt soppan koka upp.

Stek baconet knaprigt och lägg i skivad salladslök mot slutet.

Toppa soppan med baconfräset och servera med ett gott bröd.

Lätt att göra i förväg, spara Crème fraiche och baconfräs till serveringstillfället.



Köttfärssoppa                                                                                   

1 lök
1-2 vitlöksklyftor
4 stora mjöliga potatisar
2-3 morötter
2-3 palsternackor
en bit kålrot (om man vill)
1 köttbuljongtärning
1 l vatten
400 g köttfärs
2-3 tsk spiskummin (ska vara rejält)
salt, peppar
3-4 msk olja

Skala och hacka löken och vitlöken.

Skala och dela alla rotsakerna till ca 1 cm tärningar, potatisar till lite större tärningar.
Fräs lök, vitlök och spiskummin i oljan en liten stund.

Lägg i alla potatis- och rotsakstärningar och sleva runt så att de blandas med "lök-kryddoljan".

Häll i vattnet och buljongtärningen och låt puttra tills rotsakerna är mjuka.
Stek köttfärsen under tiden, salta och peppra.
Blanda köttfärsen i den nästan färdiga soppan, låt puttra ytterligare 5-10 minuter. Soppan ska vara simmig, salta om det behövs.

Soppan doftar härligt vitlök och spiskummin och är våra barns favoritsoppa. Originalreceptet finns i någon "Tinas mat" kokbok, jag har förenklat det till våran vardagssoppa.


Superenkelt favoritrecept                      

4 kycklingfiléer
1 matlagningsgrädde
1 Creme Fraiche franska örter eller vitlök
1 kycklingbuljongtärning
8 hela, skalade vitlöksklyftor
salt, peppar

Blanda ihop alla ingredienserna i en ugnsform och lägg i kycklingen.

Gör gärna dubbel sats av såsen så det inte blir för lite.

Sätt in i mitten av ugnen på 250grader i en timma, rör om några gånger.

Servera med ris, gärna av den klibbiga sorten och sallad.


Superenkelt, går inte att misslyckas med...


Vintersoppa 4-pers

2st lökar
2-3st potatisar
½ l vitkål
2 hg köttfärs
3 msk ris
1l buljong (2 tärn.)
1 burk krossade tomater

salt, peppar, oregano (ev. persilja)

1. skiva lök och potatis, strimla kålen.
2. bryn färsen, krydda
3. tillsätt lök + ris. Rör om och bryn lätt.
4. häll i buljong, tomat, potatis, kål och kryddor.
5. småkoka ca 20 min
6. serveras het

Gott till nybakt bröd.


Siv 1 mitten av ugnen 225grader 45min-1h

3 dl cremefraiche
1,5 dl grädde
1 msk fransk senap
1 msk soya
1-2 msk mango chutney (original taste)

Koka ihop ovanstående ingredienser och låt kallna lite.

Riven ost
Kycklingfilé 4-6 st
Salt, peppar

1. Lägg kycklingen i en ugnsform, salta och peppra
2. Häll såsen över kycklingen
3. Riven ost på
4. In i ugnen 45 min-1h (man får ta ut och vända dem en ggr samt kolla om de är klara)

Serveras med sallad, klyftpotatis och stekta grönsaker.


Siv 2 nedre delen av ugnen 225 grader, 45 min.

3 dl Crème Fraiche
2 msk chilisås
1 tsk senap
1 tsk curry
2 krm sambal oelek
3 vitlöksklyftor
salt, peppar

4-6 kycklingfiléer

1. Blanda ihop alla ingredienser i en skål (ej kycklingen och salt och peppar)
2. Lägg kycklingen i en ugnsform, salta och peppra.
3. Häll "röran" över kycklingen.
4. Strö riven ost på.

Servera med klyftpotatis, sallad, vitlöksbröd och vitlökssås.

Vitlökssås

3 dl Crème Fraiche
salt, peppar
2 pressade vitlöksklyftor


  

Marinerad rostbiff
Passar bra på ett buffébord eller när du behöver paniksnabb bjudmat.

Färdigskivad rostbiff, vid lyxvariant gör du egen tjälknul
Marinad:
2-3 finhackade charlottenlökar
1/2 dl olivolja
1/4 dl balsamvinäger
saften av 1 citron
salt o peppar

Blanda ihop allt, om tid finns låt gärna stå någon timme.

Lägg upp rostbiffen på ett fat och skeda över marinaden. Avsluta med att strö över grovriven parmesanost.


Italiensk dipp

Mixa:
1 kruka basilika
1 vitlöksklyfta

Häll i och mixa med:
250 g lätt kesella
5 marinerade soltorkade tomater (hacka dem lite innan)
1/2 tsk salt
peppar

Gott att använda som dip till tortillachips


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0