Storyn om Vilmer - förlossningen

Storyn om Vilmer - förlossningen, helt utan känslorbeskrivningar

8:00 fostervattensprov, ultraljud
9:00 första tabletten som ska starta förlossningen, nästa ska ges 15:00, sen går vi till patienthotellet
ca 11:00 börjar det kännas som att jag har mensvärk, vi lunchar i lunchrestaurangen och jag är rädd för att vi ska träffa någon vi känner och vara tvungna att chocka dom med vad varför vi är där
12-? sover vi i någon timme
ca 13:30 börjar jag få rejäla värkar och säger till Fredde att vi ev måste tillbaka till förlossningen innan klockan 15
13:45 säger jag till Fredde att vi måste till förlossningen nu, helst nyss - det gör väldigt ont
14:30 är jag öppen 2 cm... suck det kommer att bli en lång natt. Ber om att få bada för det missade jag helt med Albin, måste använda lustgas för det gör ännu ondare. Lustgasen blir min bästa vän! Får rejält ont och ber om epidural. Får den och kan vila i 40 minuter, sen bär det av igen och det gör jättejättesjukt ont.
17:10 är jag öppen 10 cm och det är okej att krysta. Jag vill ta igen mig och lever på lustgas ett tag till...
17:29 föds vår andra son, Vilmer, 43 cm och 1560g - den tomma tystnaden i förlossningsrummet är total.

- Den andra tabletten som skulle ges 15:00 behövdes aldrig...
- Badet skippades även denna gång, men nästa gång blir det av!
- Denna förlossning var avklarad på lite mer än 3 timmar efter inskrivning på förlossningen. Imponerande arbete av min livmoder...
- Det finns ingenting som är annorlunda med Vilmers förlossning som om barn föds levande, allt gick till på samma sätt... för mig i alla fall
- Förlossningen är inget jag skulle vilja ha ogjort, det är ett av dom få minnen vi har av Vilmer
- Natten tillbringade vi på gynavdelningen, tror jag, inte BB i alla fall. Hade jag blivit placerad där hade jag rymt, tro mig...
- Vi åkte hem dagen efter när vi sett Vilmer för sista gången i den vita lilla sängen... mer får ni inte se


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0