Prenumerera på mat?!

Mitt humör idag är minst sagt surt. Det är fel på allt och alla och det behöver inte vara något speciellt som irriterar upp mig - allt är irriterande nu! Det som drog igång mig var att jag, än en gång, som vanligt, var tvungen att fixa middag. Jag tycker redan att jag gör det sju dagar i veckan, 52 veckor om året! Jag tycker inte att det är för mkt begärt att få någon slags avlastning på helgerna i alla fall. Visst tycker jag att det är kul att laga mat men inte HELA TIDEN. Självklart förstår jag att det är den som kommer hem först som börjar med middagen och eftersom jag gör det måndag-fredag så faller lotten naturligtvis på mig - helt okej. När jag väl slipper matlagningen ställer jag några krav, inte några höga som att det ska serveras gourmetmat på silverfat eller liknande. Nej, jag kräver bara att det ska vara husmanskost av något slag. INTE färdig pytt i panna, hamburgare, köpespizza, varmkorv, fiskpinnar... snabbmat och halvfabrikat går bort om det serveras varenda gång som jag inte lagar mat. Någon enstaka gång är det okej för ibland blir det faktiskt kort om tid innan middagen. Jag tycker inte att det ska falla på en enda person att familjen får mat som är tillagad mer än tio minuter. Just nu känns det som om jag är matansvarig i min familj till 200% och fixar inte jag mat blir det skräpmat för hela slanten. Jag köper inte argumentet att man inte kan laga mat - ALLA kan lära sig laga mat och mat är faktiskt något du behöver för att överleva och det betyder att man rimligtvis borde ha lärt sig fixa middagar redan under högstadietiden. Har man inte gjort det då är det dags att börja lära sig laga mat, i alla fall om man vill bo med mig för jag tänker inte vara hushållerska åt min familj! Lägg sedan till att det inte kan serveras vilken mat som helst i detta hushåll, nej det kan inte vara si eller så för den och den smaken är inte god och den grönsaken tycker jag verkligen inte om och det där var för krämigt och kletigt... Suck!

Fatta vad underbart att någon gång i veckan få sätta sig vid matbordet utan att ha haft ett finger med i matlagningen, vilken lyx det skulle vara! Att få äta mat som någon annan lagat, gärna med omsorg och kärlek. Inte bara hastigt stekta korvskivor och makaroner, varenda gång jag inte lagar mat.

Alternativa lösningar på problemet;
- en annan mamma flyttar in och tar över hushållet. Denna mamma älskar att laga mat, varje dag i veckan, hela året, resten av livet
- mamman hittar en pappa som lagar mat ibland, kanske till och med tycker om att laga mat.
- vi börjar prenumerera på mat 3 gånger i veckan
- skicka den nuvarande pappan på matlagningskurs
- låt mamman fortsätta laga alla mat och få en sur, trist, grining, hemsk mamma i huset

Ovanpå allt detta så har vi skickat upp våra fem hönor till Vilmer idag. Ta väl hand om dom Vilmer. Stressa inte upp dom för då skriker dom i högan sky! Det gjorde dom innan din pappa skj** dom...

Orsak nr 1: Fem hönor och inte ett enda ägg producerats sedan hösten, även då var äggproduktionen mkt sparsam!
Orsak 2: Jag glömmer ofta bort att utfordra dom små djuren och är rädd att dom svälter ihjäl

Slutsats: Sommarhöns är min melodi. Så om du har några kycklingar/höns till övers i vår så tar jag gärna emot dom!

Kommentarer
Postat av: Josse

Hejsan!!

Känner så igen mig i det du skriver.. Skulle vara så skönt att någon gång få slippa laga mat utan att få sätta sig till bords när maten står där färsigt för att stoppas i munnen.. Men det händer inte ofta och då är det rester eller köpesmat.. Får nog skicks karlarna på matlagnings kurs :-) Ha det så bra../ Josefin

2009-01-25 @ 21:45:35
Postat av: j

Har läst om nån typ av matprenumeration, man fick råvarorna hemlevererade med recept. Annars kan man äta hos varandra en dag i veckan eller så, blir lite mindre matlagning...

2009-01-25 @ 21:46:21
Postat av: moster:)

1. Varning! Du låter precis som mamma.

2. OM du vill ha nya hönor ska du absolut INTE göra ett avslöjande att 'jag glömmer ibland att utfodra dem?!?'

2009-01-25 @ 23:26:24
Postat av: Blommig

Oj vad jag känner igen mig i vad du skriver om matlagning. Här är det precis samma visa....:(

2009-01-26 @ 06:42:56
URL: http://shipp.webblogg.se/
Postat av: Katta

Här blir det säkert kycklinggar till våren....det är bara att boka...

2009-01-26 @ 10:56:15
Postat av: Maria

Vi skickar bröderna på matlagningskurs ;-)

2009-01-26 @ 17:30:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0