Den glömda tröjan

Ni vet det där med att ni lämnar in era favvorecept åt mig, var inte så blyga... Jag tänker nämligen redovisa alla recept i ett inlägg så ni alla får ta del av varandras recept, utan att ange vem som lämnat in vad. 
Vi säger så här: nästa vecka på fredag är sista inlämningsdatum för recepten på din favvomat till Annas blogg. (Hör ni hur läraraktigt det låter? Sista inlämningsdatum...) Som vanligt har jag några fjäskiga läsare som redan delat med sig av sina favvorecept, ni vet dom som alltid är först med allt!!!? =) Andra tar det lite mera chill, kanske för chill till och med!

Skrev inte någonting igår så det blir lite längre idag, förhoppningsvis...
Igår var jag och Albin på vårdcentralen och träffade barnmorskan, läkaren och lämnade typ 6 provrör med blod. Det var min kusin som tömde mig på blod  och det kändes knappt. Inte för att jag tycker det är obehagligt att lämna blodprov men faktum är att vissa blodsugare gräftar runt med nålen i blodådern när dom byter rör - så var dock inte fallet nu!
Provsvar väntar om en vecka och då ringer den fjärde mannen i mitt liv mig! Dom andra tre är Albin, Fredde, Vilmer och den fjärde är allas vår Bertil. Får se vad han har att meddela då och sen går vi vidare från det läget.
Det verkade som att jag får min sjukskrivning förlängd efter många om och men, återstår att se hur det bedöms av Försäkringskassan. Blir det ett nej så får jag överklaga och blir det också ett nej så får jag gilla det taskiga läget, rent ekonomiskt sett. Inte vad jag väntat mig innan min efterlängtade Stockholmsresa. Förstå hur skönt det ska bli med lite mammasemester äta på restaurang, bada badkar i lugn och ro, gå på stan i lugn och ro och inte minst sovmorgon. misstänker att jag kommer att var utvilad som få redan när klockan är 9 och då gäller det att skaka liv i en viss moster som verkligen gillar att sova länge.

Igår hade vi föräldramöte på skolan, jag medverkade inte. Har faktiskt peppat mig själv inför det mötet ända sedan jag började jobba. Har haft alla känslor man kan ha inför det men till slut enades jag med mig själv om att det skulle bli trevligt att träffa dom som skulle dyka upp. Nu blev det inte så för min energi fanns helt enkelt inte. Min energiförlust just nu beror på att jag återupplever hela Vilmerhistorien iom våra bekanta som förlorade sin dotter förra veckan. Det känns oerhört mycket och det gör mig väldigt trött, hela tiden. Antar att det kommer kännas bättre om några dagar redan, men som sagt - det känns - sorgligt.

För Albin startade dagen med en stor tragedi. Vi glömde ta på oss skogsmaskinströjan han fått av farbror A. Albin hade planerat det redan igår kväll men mamman missade att ta på honom den och det upptäckte han på dagis. Jag försökte förklara på alla sätt och vis att den är hemma i soffan och vi tar den imorgon istället. Underläppen darrade och tårarna var inte långt borta. När jag kom för att hämta honom visade det sig att dagen hade varit en upp-och-ner-dag. Jag tittade frågande på fröken och sa "Den glömda tröjan?". Hon nickade... Ovanpå det hade ALbins tjocksocka slarvats bort när han skulle sova och hur lätt är det för en känslig 2-åring att hantera. Han hanterade det genom att sova 30 minuter.
Vå lille gosse är en känslig typ och det ä rinte lätt när allt inte går som planerat, fast det hör ju till livet att kunna se att allt blir ganska bra ändå.

















Fast mamman glömde ta på barnet skogsmaskinströjan... med en John Deere på!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Farbror A skulle bli stolt om han läste detta... lyckats med att "hjärntvätta" ännu ett barn... tom jag har ju börjat kunna skilja på olika märken på skogsmaskinerna...då är det illa...

2009-01-29 @ 20:21:38
Postat av: j

Här kommer ett favvorecept som kanske känns igen av många:



Modifierad palsternackssoppa (4-6 pers)



1 msk margarin

1 gul lök

3 medelstora palsternackor

2 potatisar

1 stor morot

12 dl vatten

3 grönsaksbuljongtäringar

2 dl creme fraiche (lätt el. vanlig)



1 pkt bacon

1 knippa salladslök



Skala och skiva löken. Skala och riv rotsakerna grovt. Fräs allt i margarinet i en gryta stor nog för soppkok. Häll på vattnet (med fördel värmt i vattenkokare) och lägg i buljongtärningarna. Låt koka 10-15 minuter och mixa soppan slät med mixerstav. Häll i creme fraichen (lättast att mixa i den med) och låt soppan koka upp. Stek baconet knaprigt och lägg i skivad salladslök mot slutet. Toppa soppan med baconfräset och servera med ett gott bröd. Lätt att göra i förväg (spara creme fraiche och baconfräs till serveringstillfället).

2009-01-29 @ 22:10:23
Postat av: MA

Köttfärssoppa



1 lök

1-2 vitlöksklyftor

4 stora mjöliga potatisar

2-3 morötter

2-3 palsternackor

en bit kålrot (om man vill)

1 köttbuljongtärning

1 l vatten

400 g köttfärs

2-3 tsk spiskummin (ska vara rejält)

salt, peppar

3-4 msk olja



Skala och hacka löken och vitlöken, skala och dela alla rotsakerna till ca 1 cm tärningar, potatisar till lite större tärningar.

Fräs lök, vitlök och spiskummin i oljan en liten stund, lägg i alla potatis- och rotsakstärnigar och sleva runt så att de blandas med "lök-kryddoljan". Häll i vattnet och buljongtärningen och låt puttra tills rotsakerna är mjuka.

Stek köttfärsen under tiden, salta och peppra.

Blanda köttfärsen i den nästan färdiga soppan, låt puttra ytterligare 5-10 minuter, soppan ska vara simmig, salta om det behövs.



Soppan doftar härligt vitlök och spiskummin och är våra barns favoritsoppa. Originalreceptet finns i någon "Tinas mat" kokbok, jag har förenklat det till våran vardagssoppa.

2009-01-31 @ 18:33:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0