L-form eller parallellform?

Sovmorgon blev det för festprissen  mamma idag! Strax innan 8 smög gossen och pappan upp för trappen och väckte mamman och meddelade att vi skulle på badhuset. Det blev alltså premiär för Albin på badhuset och det fick betygen VG av honom. Han som annars är väldigt reserverad för nya saker lät sig övertalas ganska snabbt av pappan att hoppa i vattnet, han åkte till och med rutschkanan med en väldig fart! Efter badet blev det lunch på Frasses och vem dök upp där om inte morfar själv! Han hade med sig en present till Albin i form av ett par skidor 100 cm långa. Albin blev överlycklig över skidorna, precis som väntat. Han har ju för länge sedan förklarat att han behöver ett par skidor.
Ha testade dem efter mellis och skidrade på ängen nedanför oss i några meter, sedan hade han fått nog och ville gå och titta på ekorren i ladan. Det är han i ett nötskal, han tappar intresset om han inte genast kan det han försöker. Sedan tar det evigheter innan han testar igen... Nåja, det är länge kvar innan snön försvinner! =)

Igår var jag på 30-årsfest. Jag var lite osäker på om jag skulle orka gå på den med tanke på att jag börjat jobba nyligen och lätt blir trött. Men när kvällen kom kände jag mig för och kände att det var en festkväll. Det var bastu, vin, massage, ölkorv, snacks, soppa, brieostbaguetter, godis som jag spottade ut efter det att jag kom på att jag faktiskt har godisförbud, ostbricka, ostpaj och massa annat gott. Precis en sådan fest jag kommer att bjuda på när vår stuga blir klar med bastu och eld i kaminen och massor av levande ljus. Tack alla för en trevlig fest! =)

När vi ändå nämner stugan så klurar jag på hur vi ska fixa köket där. Det blir en liten köksvrå som har måtten längd 350 cm och 220 cm bredd. Jag ritar och klurar på olika förslag och här kommer en mycket kort förklaring av dem:

1) Köksdelen i en så kallad L-form men spisen placerad i hörnet.
2) Köksdelen i en så kallad parallellform. Köksbänkar längs med båda sidorna.

Förslag tages tacksamt emot, kom bara ihåg att köket ska befinna sig i en stuga. Har funderat på att nästan alla bänkskåp ska vara lådor, tror det är mest praktiskt att ha det så. I köket ska det finnas plats för spis som vi redan har, diskho som vi redan har, kylskåp med lite frysdel eventuellt en lägre modell, fläkt kanske och plats för inbyggd micro. Det kanske verkar lite lyxigt men mitt vad det är så blir vi mer eller mindre bofasta där om sommrarna så då vill vi att det ska finnas plats för allt som underlättar köksarbetet.

En annan sak vi måste ta hänsyn till är om vi vill ha köksmöbler(bord och stolar) i själva köksvrån eller om vi vill pressa ihop alla köksmöbler i den större delen av stugan. Risken är dock att det blir lite trångt när köksbord, stolar, fåtöljer och ev en soffa ska rymmas på en inte alltför stor yta. Därför hade vi en tanke på att köksmöblerna kunde få plats i köksdelen, skulle vi var många gäster kan vi ju flytta ut bordet i stora delen... Inte det lättaste att förklara hur det ser ut men om jag någon gång lyckas göra en ritning över hur den ska se ut invändigt på datorn så ska jag lägga ut den!

Fler tips på vad vi kan tänka på vad gäller stugan?

Stugan från kajen en kall höstdag

Altandörren på utbyggnaden tar dig direkt in i denblivande kökösvrån. Altandörren du ser på altanen blir entrén till stugan och bastun placeras där den blåa byggnaden(till höger om stugan bakom tallarna) står. Fast allt detta vet ni ju redan, det har jag ju berättat tidigare en gång... =)


Kommentarer
Postat av: j

Kul att du gillade festen! Det gjorde jag med... =) Och tack för perfekt present!

2009-01-24 @ 22:12:21
Postat av: MA

Jag röstar för L-form och lådor under. Mycket praktiskt och det blir mer golvyta när man är många. Lycka till.

2009-01-24 @ 22:27:00
Postat av: E

Vi har bara lådor och det är jätte bra, ryms massor. Jag röstar också för L-form. Och varför inte ett klaffbord som kan vara litet och mysigt i köksvrån och stort och rymligt vid festligare tillfällen.

2009-01-24 @ 23:45:34
Postat av: Jonna

Jag vet ju inte hur det ser ut i stugan, men jag röstar för L-form för att jag gillar öppna kök. Vi har bara lådor i våra bänkskåp och det är det bästa jag vet med vårat kök!

2009-01-25 @ 17:22:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0