Många goda nyheter!

Jag passar på att blogga på lunchen så jag får tömma min hjärna en aning.
Idag var det dagisdag för ALbin efter många dagars ledighet och det var allt annat än populärt. Det var stora protester hela morgonen och han ville absolut inte stanna där. Stora tårar rullad nerför hans kinder när jag lämnade över honom till Fröken. Det sved en aning i mamma hjärtat och fast jag vet och själv sett det med egna ögon att tårarna tar slut fortare än fortast så känns det trasigt. Det är ju ingen drömsituation att lämna sitt barn gråtandes. Fast om jag vrider och vänder på det lite och tänker lite djupare så är det faktiskt ingen som dör av att gråta en aning. Och hade jag fått välja mellan att Vilmer skulle leva och gråta vid varje dagislämning eller att det skulle gått som det gått i höstas så hade jag utan tvekan tagit gråt vid dagislämning! Sen kan det ju faktiskt vara så att Albin trotsar oss päron nu med att se hur långt han kan styra oss - Lämnar de mig här fast jag gråter eller kan jag styra dem? Skulle det vara så att detta helt säkert beror på någon form av trots tänker ja ginte ens bemöda mig om att känna sveda i mammahjärtat och skulle det bero på något annat så är det fem dagar kvar av dagis innan vi tar sommarlov. Sen kommer hösten och då jobbar jag 4 veckor och sen blir det mammaledighet för hela slanten. Som ni ser behöver jag era åsikter på några av sakerna. Den första saken jag vill att ni ska tycka till om är

- Dagistrotset vid lämning... Försmak at 3-årstrots?
- Vad är dina erfarenheter av att ha barn som går på dagis hemma en längre tid när syskon anländer? Fördelar och nackdelar med att ha hemma eller på dagis? Tips och trix tas emot!

Skriv och berätta om dina erfarenheter, jag ser fram emot lite god läsning!

Igår klickade jag på "beställ"knappen och väntar på att få hem ett mindre bokpaket inför sommaren. Det som dimper ner i lådan om några dagar är en bok som heter Tystnadens hus och första boken i serien Twilight Om jag kunde drömma. Det var några månader sedan jag läste någon bok så jag ser fram emot det!

Glada nyheter; Moster har fått jobb i Kalix och flyttar hem! Hurra! Hurra! Hurra! Hurra!

P.S
Glöm inte att skriva och svara på mina funderingar!

Kommentarer
Postat av: Carola

Om barnet trivs på dagis så tycker jag att det bara är positivt med 15h/v. Kontakten med kompisarna finns kvar och de får ju göra så mkt skoj som man kanske inte orkar med själv när man har en nyfödd, beroende på om man är vaken halva nätterna. Första tiden kan det dock vara kul för Albin att vara hemma med mamma och bebis. Om han nu inte trivs på dagis blir det ju genast ett svårare beslut, mina barn har alltid älskat dagis. När du sen är hemma kan du ju testa med att han själv får välja vart han vill spendera dagen, då kanske det lossnar, men börja med att han ska och låt valet komma senare. Elina valde oftast dagis de gångerna, hon tyckte nog det var roligare än en ammande mamma som hade en massa rutiner och inte kunde hitta på allt hon ville (varje dag:)Du kan kolla med Kajsa, hon hade funderingar när Leon föddes. Det är ju olika beroende på barnen. Om det varit ok vid lämningarna tidigare så är det nog trots nu, tror att de flesta barn har nån "lämningsgrin period"./Vi hörs

2009-06-03 @ 13:42:22
Postat av: Carola

Glömde!

Positivt

-Du kan vila på dagen om du är trött

-Albin får träffa och leka med sina polare

-Du kan i lugn och ro gå på BVC, andra ärenden

-Du får egen tid med bebisen, vilket Albin fick 24h/dygn, så du behöver inte ha dåligt samvete.

Negativt

-Kan vara jobbigt att passa Albins tider

2009-06-03 @ 13:48:08
Postat av: Annika

Jadu Anna... jag har ju "bara" ett barn men jag kanske kan få lämna lite synpunkter ändå?

Fast nu när jag läser vad Carola skrivit så har hon ju skrivit nästan precis det jag tänkte... :-) En av mina kompisar upplevde det bara som jobbigt att hasta iväg med storebror på morgonen, han skulle vara där 8:30-11:30 (de fick inte välja andra tider utan det var dessa tider som gällde). Sen upplevde hon det som att hon bara hann hem med nr 2 så skulle hon tillbaka och hämta honom. En annan tyckte det var jätte positivt. Min brors f d fru gjorde så som Carola att han från början var där de dagar det var meningen att han skulle vara där, men så småningom så fick han själv välja om han ville gå eller ej, och jag har för mig att han oftast ville för han tyckte om att vara på dagis och leka med kompisarna. Sen har jag en annan kompis där dagis har varit lite mer flexibla med vilka tider man får välja, där storebror fick vara 5 timmar om dagen, 3 dagar i veckan och hon tyckte det var super, för då upplevde hon inte det där med att hon bara hann hem så skulle hon dit igen o hämta...



Det andra tippar jag på är att han testar lite :-) för han brukar väl trivas där? Han kanske tänker att "blir jag riktigt riktigt ledsen så kanske jag får åka till mormor istället" och det kanske trots allt är snäppet bättre om du frågar honom :-)



Kram på er/Annika

Kram Annika

2009-06-03 @ 20:12:31
Postat av: Katta

Har provat båda alternativen. Elof vill fortfarnade inte vara på dagis (6 år) mitt resultat är "mina" barn och "jag". vad vill jag? och kanske har du stöd av övrig släkt och vänner som kan ge dig avlastning när du behöver och Albin behöver stötas och busas med andra vuxna och kompisar? Glöm inte att be om hjälp! för många vill hjälpa men har svårt att fråga! Dom är bara små en gång och en kort tid. Men det är tungt ibland, ingen är en super mamma och du ska känna hur du vill göra innerst inne. Albin klarar det du vill. kram!

2009-06-05 @ 09:25:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0