Obduktionsrapport och fredagsmys

Jaha, så har jag äntligen fått den lille att somna. Det var inte helt lätt idag ska jag påpeka. Vi fick en sovmorgon som varade 2 timmar längre än normal "gå upp tid" och det sätter ju sina spår på resten av dagen. Precis när  det är dags att börja ta sig upp i tid på morgonen då ska han börja sova länge. Fattar inte det där... hur tänker småbarn egentligen?

Idag fick jag post med postis Per - obduktionsrapporten som patologen gjort i Umeå. Den innehåll en massa fina ord som jag förstod, faktiskt alla närmare bestämt! Eller så kanske inte... Är du en känslig person ska du sluta läsa nu, för jag kommer att beskriva lite om hur obduktionen gick till.
Det jag förstod var att Vilmer bedömdes vara i graviditetsvecka 30-31 och inte 29 som ultarljudet i v. 18 visade. Hans thymus var stor för "åldern" och mjälten liten för "åldern".  VAr tvungen att googla på "thymus" och fick fram detta;

Brässen eller thymus är ett organ som sitter högt upp i människans bröstkorg. Den är en körtel med viktiga funktioner under utvecklingen av immunförsvaret tidigt i människans liv. Under puberteten tillbakabildas organet, och körteln är avsevärt mindre hos vuxna.

Så då vet vi var kroppsdelen ligger i alla fall.
Att fördjupa sig i sin sons obduktionsrapport var helt klart en känslomässig upplevelse. Det står ganska ingående hur dom gått tillväga när dom undersökt kroppen. Det finns till och med viktangivelser på en del inre organ. Hjärnan vägde 210 gram till exempel... Patologen har verkligen kollat upp minsta milimeter av kroppen för att kunna fastställa dödsorsaken. Det beskrivs hur det ena organet efter det andra skurits upp och plockats ut för mått och vikt. Sen är allt beskrivet på obegriplig svenska. Som tur är finns det en sammanfattning i varje rapport. Vilmers rapport drar en svag slutsats om att moderkakan hade en del infarkter samtidigt som cirkulationen inte var okej och det tillsammans kan ha orsakat hans död.

Nog och död och sorg. Idga har vi varit i Ytterbyn på fredagsmys med andra mammor, pappor och barn. Under sångstunden ville Albin helst leka med "Skopis" och "Menta". Sen var han rätt ivrig på att alla skulle sjunga Imse Vimse spindel. Självklart gjorde vi det!

Ikväll väntar tv-soffan med Trocadero och chips framför Idol.

Du glömmer väl inte att rösta? Det finns ju bara en vinnare! =)

Kommentarer
Postat av: j

Usch, jag förstår att det inte var nån vidare munter läsning... Ska tända ett ljus för lilleman här hemma ikväll. Kram.

2008-11-28 @ 15:22:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0