Albin ska vara...

Jaha, då har jag börjat ta tag i min hjärtefråga... Det handlar om könsroller och hur vi vuxna petar i små barn i "snälla flickor" och "busiga pojkar". Tänker inte dra någon längre historia idag om hur vi vuxna omedvetet formar vår nästa generation till att falla in i könsroller som är typiska för respektive kön.

Det som fick mig att få upp ögonen för ämnet igen är min son Albin. Den 12 december vankas det som alla säkert vet Luciafirande på skolor och förskolor runt om i Sverige. Inför detta arangemang frågade jag som nublien dagismamma om barnen ska klä ut sig till showen. Det skulle dom till min stora förtjusning, såg framför mig Albin i en fin pepparkaksdräkt eftersom han klär so bra i brunt...

Sagt och gjort plockade jag fram bilder på en tomte, en lucia och en pepparkaksgubbe. Bara så att han ska få se hur dom ser ut, han har ju aldrig firat lucia förut. Jag var mkt pedagogisk och pratade lika mycket om varje "dräkt" för att inte påverka för mycket.

- Albin, vilken dräkt skulle du vilja ha till Lucia?
- Öhh, Avin kulle vara Lucia.
- Men pepparkaksgubben är ju jättefin!
- Nej, Alvin måste vara Lucia me juuus.

Så min lille son vill gärna vara Lucia. Jag jublade inombords och tänkte att självklart ska han få vara Lucia! Varför inte? Berättar för Fredde att Albin gärna vill vara Lucia och det var länge sedan jag fick en sådan blick, över min döda kropp sa den! Senare samma dag frågade Fredde vad Albin vill vara...

- Avin ka vara Lucia!

Klart han ska få vara Lucia! =)

Kommentarer
Postat av: Hanna

Rebecca, min 5-åring, vägrar vara Lucia - hon vill vara tomte istället!

2008-11-29 @ 22:50:13
URL: http://hannajohnselius.blogg.se/
Postat av: Minna

Klart han ska vara lucia! När William var fyra år så hade han sett rudolf med röda mulen och självklart skulle han introducera Rudolf i luciatåget... jag satt uppe en halv natt och sydde en rendräkt med tillhörande horn... Det slutade med att alla andra barnen i omgivningen fick sina mammor att göra likadana dräkter.:)

2008-11-30 @ 10:08:06
Postat av: j

Underbart, klart att han ska vara Lucia! Här fanns gäster som höjde ett ögonbryn när en av smågossarna kastade sig över ett fint pärlhalsband och hängde det om halsen på en gång... Tråkiga typer! ;-)

2008-11-30 @ 18:14:45
Postat av: annavirrmamma

Var och tittade på en Luciadräkt idag på Kids & Teens. Albins ögon glittrade när han såg den fina klänningen... Köpte den dock inte - ska till huvudstaden på onsdag och hoppas på finare fynd där. Lussedräkt, stjärna på pinne eller handljus. Misstänker att det är ljuset som lockar Albin.

Minna; Rudolfdräkt vore ju toppen! Det ska jag tänka på inför framtiden! =)Du råkar inte ha någon bild på den..

2008-11-30 @ 18:40:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0