Anis, fänkål och kummin

Jaha här sitter jag nu. Sista dagen på det gamla, sedan tar det nya över. De två sista året har det varit bebis på gång och en sak kan jag lova er - år 2010 blir det ingen bebis... inget annat år för den delen heller. Å skulle det bli det så har det lossnat en till skruv i skallen på mig!
Idag åker syster till Thailand och jag är lite smått avis på henne. Inte så att jag missunnar henne en resa till sol och bad utan bara så att jag själv gjort detsamma. Men min tid för resande kommer när jag blir äldre. När alla barn har hittat egna bon att bo i och inte behöver mammsen i närheten, då ska jag resa.

Morgonen har varit ljuvlig. Hela familjen vaknade strax efter 6 och pappan försökte desperat hålla kvar Albin i sängvärmen med en egenpåhittad saga. Idag handlade den om ett lejon som Albins faster hämtat hem från Afrika. Lejonet åt brädor och fick en sticka i munnen. Egna sagor är något Albin bara älskar speciellt när han får välja handling. Hur som helst så slutatde det med att jag och Albin gick ner. Helmer hade precis ätit så jag tyckte det passade bra att jag smet iväg för lite egentid med storkillen. Helmer den lille sparven han har bara ätit två gånger i natt och det verkar vara hans melodi för tillfället. Igår förgyllde han mina öron med sin skrikiga stämma och jag lyckades inte få tyst på honom på något sätt så jag humpade över honom till pappsen. Tvärtyst blev det! Nåja det är tur att det är någon som får tyst på honom men snart har vi övat in nappen så då är han en tystare kille. Trodde vi skulle slippa nappen eftersom han vägrat i sten men när vi ff får sitta med lillfingret i munnen på honom så känns det aningen mer smidigt att han gillar tutten.

Idag kommer några vänner hit på nyårsmiddag som vi ska tillaga tillsammans. Det blir soppa med asiatiska smaker till förrätt, fläskfilégryta med jasminris(kokas i julklappen riskokaren) till varmrätt och en glassig efterrätt. Hoppas det ska smaka för min aptit är inte av denna värld nu under amningen. Jag är hungrig hela tiden och blodsockret far hit och dit med mitt humör och jag hinne rinte alls med i svängarna. Men idag ska jag vara mätt i alla fall. Efter idag ska jag stoppa i mig mjölkfri kost i en vecka bara för att se om Helmers mage mår lite bättre. Jag dricker redan nu hemgjort amningste gjort på kummin, anis och fänkål och jag tycker att det blivit bättre. Helmer får några skedar te innan varje amning också. Trodde först inte det skulle hjälpa men jag kan bara säga att det fungerar både som magknipsmedicin och amningste!


Kommentarer
Postat av: j

Vad spännande att få ha varit till Afrika och hämta ett lejon! Den sagan vill jag också höra! =)

2009-12-31 @ 10:03:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0