Prinsesskorvar, blommor & bin

Albin hjälpte mig med handlingslistan inför julhandlingen. Han har ätit julmat på dagis och vet vad julmat är för något. Här kommer hans julmat;

potatis
lax
skinka
köttbullar
prinsesskorvar
julmust till de vuxna för det är så starkt för barn...

Idag har vi gjort en grav till kaninen Axel. Graven är en kartong där vi placerade den döda kaninen. Det var en glad Albin som sa "Hej då" och stängde kartonen. Sedan kom vi fram till att Axel är Vilmers kanin nu. "Graven" ska vi ställa ut i skogen där pappas rävkoja är. I ärlighetens namn så kännner jag inte riktigt för att gå in på detta med samspelet i naturen, ekologins olika steg. Predatorer och allt vad det nu handlar om. Det känns som att han är för liten för det.

Fast ändå inte. För någon dag sedan satt han och funderade djupt vid middagsbordet och till slut kom frågan. Hur kommer bebisar in i magen egentligen? Ähum... tja vad svarar man på det. Jag skyndade mig att säga att vi kan låna böcker på biblioteket om det men det svaret var inte bra nog. Sedan drog jag till med en variant om att när mammor och pappor är kära så kan dom göra barn - det bara är så! Jag känner mig definitivt inte redo att prata om blommor och bin med en 3-åring hur viktigt ämnet än må vara så inte nu. Speciellt inte nu när jag är hyfsat nyförlöst och har allt färskt i minnet. Det får vänta ett tag till. Men prata om blommor och bin det ska vi för det är på något sätt lika naturligt som att alla människor dör och det var ju den synen jag ville att vi ska ha på livet och döden. Eller hur?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0