Att vara lärare...

Jag tycker om mitt jobb. Det är varierande, ger mig utmaningar, utvecklande, frihet under ansvar, ger mig chansen att lära känna nya människor. Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om mitt jobb, en dag ska jag göra det. Det blir efter "Storyn om Vilmer".

Inom de flesta yrken tar man helg på fredag och tänker inte på jobb förrän måndag morgon. Vissa yrken innebär en slags jour och du som anställd är klart medveten om när du har den jouren. Visst kan jag själv välja att gå in och läsa in mail under helgen, men det är mitt val - abslout ingenting som krävs av mig som anställd lärare.
I en del människors ögon tar lärare aldrig helg. Lärare är alltid kontaktbara, speciellt på hemtelefonnummer som aldrig delats ut. Jag har en policy som lyder något i stil med "kontakta mig mer än gärna och kontakta mig på min arbetstid".  Även lärare har rätt till en skön, avkopplande helg. Jag tycker faktiskt att jag har rätt till det, hur viktigt ärende föräldern än må ha, de allra flesta ärenden kan faktiskt vänta till måndag morgon 7:30. 
Jag är inte någon jourlärare som vill prata med föräldrar och jobb på min lediga tid.

Speciellt inte en lördagmorgon strax efter klockan 8.
Särskilt inte en lördagkväll mitt i Bolibompamys med Albin.

Är jag en normal lärare?

Kommentarer
Postat av: Jonna

Jag blir lite arg när det förväntas att man som lärare skall vara anträffbar jämt, jag vägrar detta. Ska du boka tid för att klippa håret eller gå till tandläkaren finns det vissa tider att göra det. Och det ser inte folk som något problem. Jag lyckades ha alla mina utvecklingssamtal i höstas på dagtid, var faktiskt lite fascinerad över det. Men mest glad för att det fungerade!

2009-02-15 @ 09:44:22
Postat av: MA

Som förälder tänker jag att du är en mycket klok lärare. Alla behöver sin ledighet och koppla bort från jobbet. Nästa gång (om) sånt här händer kan du kallt säga att de återkommer på arbetstid. Punkt slut. Ha en trevlig söndag!

2009-02-15 @ 10:35:10
Postat av: Maria

Tycker att du har HELT rätt. Man måste få ha tid för avkoppling oavsett vad man jobbar med, men framför allt när man jobbar med människor och har ansvar för dem i någon form. Man kan ha nog svårt att släppa tankarna och ansvaret för sina elever även när man inte jobbar, det var därför som jag gav upp läraryrket. Kände att jag alltid kunde göra mer. Fast såhär i efterhand förstår jag att jag gjorde mer än vad som var förväntat av mig.

2009-02-15 @ 10:47:08
Postat av: Katta

Men helt klart ska du VARA tillgänglig och tom ställa upp på hembesök och extra stöd i läxläsning, lösa allas familje och vardagsproblem, gärna ta med lite extra jobb hem över helgen ställa upp på kvällstid och finnas tillgänglig via hem och mobiltelefon dygnet runt! Hallå jag blir snart klar lärare och då kommer jag som arbetsvilligt pigg alert erfaren trebarns mor som även har viss utbildning i alla sjukdomar och trotsåldrar och vardagspussel och annat skit! Ta ditt attraktiva jobb och köra det rakt in i utbrändheten! Du kan ju önska mig Good luck! föresten ska dom få nå mig via dator, msn och fax. ;-))))) kram på dig!

2009-02-15 @ 18:59:57
Postat av: LEK - du vet

Bra Anna! Man ska avvisa dem vänligt men bestämt! Du ÄR normal och dessutom lärare = ) Vi kämpar vidare!

2009-02-18 @ 20:33:26
Postat av: niina

Jag kan då säga att du är en jättebra lärare :) Såklart ska alla ha sin lediga tid, speciellt helger!

2009-02-19 @ 20:06:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0