Den goda maten

Åh vad lättad jag är! Skolans egen jag-är-intresserad-av-häftiga-och-nyttiga-data-program har varit på minikurs i Luleå igår. Han lärde sig mer om ett schmaläggningsprogram så nu är vår nya schema som börjar gälla efter sportlovet klart. äntligenhar någon satt sig in i hur det fungerar och nu är det gjort! Jag och en kollega har suttit med papper och penna och linjal och fixat åtskillida nödlösningar för år 7-9... Visst får vi till nödlösningar men inte mer än så. Fram tills idag. nu uhar vi en som kan programmet och fått lite tips kring schemaläggningen och det är så himla skönt att släppa den biten. Släpp! Bort med dig schemabekymmer! Schas!

Nu blev jag genast lättare, typ fem kilo.

Imorgon blir det en intensiv dag. Här är mitt program på Freddes födelsedag:

8:10 besök på biblioteket med en mindre grupp elever, 15 st
10:10 gör alla elever i klassen prov i engelska med mig som provvakt
11:10-12:10 lunch
12:13:00 spåkval med ett roligt läxförhör på progammet, läxförhöret är halvklart men idén är glasklar
13:30-14:30 kuratorbesök
15:00-16:00 möte på jobbet m flertalet inblandade(hoppas att jag har energi att gå dit efter kuratorbesöket, ska styra det åt ett positivt samtal så jag håller tummarna...)
ca 17 äter jag, mamma, pappa och Albin middag. SIV 1 enligt bloggrecepten
ca 18 kommer Fredde med en nyss hemflugen moster till Påläng. Chokladutdelning till Albin
ca 19 Natti natti för den yngste. Moster drar vidare på nästa kalas, mormor och morfar är lediga från sin barnvaktstjänst och jag kanske hoppar in i fredagsbastun

Min allra första planer var att Fredde skulle hämta Albin på dagis vid 14 och få en tidig fredag på självaste födelsedagen. Det satte han fackförbund stopp för när dom lade in ett obligatoriskt fackmöte i Luleå kl 14. Då fick mormor och morfar hoppa in som barnvakt mellan 14-15, som senare ändrades till 16:30 eftersom jag ska infinna mig på möte kl 15-16. Den gemensamma födelsedaggsmiddagen blev inte heller av eftersom Fredde fick uppdraget att hämta moster på Luleå airport 16:45 och bara därför ska ni se att fackmötet som börjar 14:00 kommer att sluta 15:25 så det blir riktigt segt för honom att vänta på planet från Stockholm...

Imorgon är inte den planerade dagen, inte på något sätt. Men självklart ska jag överleva den också! På allt detta börjar Albin smyga sig in i trotsåldern och det ser jag verkligen fram emot. Än så länge är det rätt hanterbart men det lär inte stanna här om jag får gissa. Fast visst har det sin tjusning, efter den perioden kanske han kan ta ytterligare ett steg från mammsi och pappsis trygga famn.

Ja, en grej till. Det börjar verkligen kännas som att döden jagar mig. Den är inte efter mig(får jag hoppas) personligen men den slår till i min närhet. Först med Vilmer, sedan en ung killes pappa, sedan våra bekantas bebis och nu vår grannes äldsta(?) dotter. Iofs kanske det senaste dödsfallet var något många gick och väntade på, jag är inte så insatt i hur länge männskior med olika svåra handikapp brukar leva, men det gör det ju inte på något sätt mindre sorgligt för det. Det är en förlust för den famljen på samma sätt som för oss. Tänker inte skriva mer om det för jag är som sagt inte alls insatt i det mer är så. Dödsfall som dödsfall, åk till månen med dig!

Igår var det årsmöte med SKBR. Det hölls på Bowlingkompaniet i Kalix. Först ett snabbt möte, sen god middag och efter det bowling. Det är kul att bowla men mot slutet blev det lite segt... fast jag inte blev sist!
Igår är dessutom första gången det blev väldigt konstig stämning. De som befann sig på mötet är medlemmar i SKBR. Det var första gången jag träffade alla efter Vilmer så det blev också ett sista minuten beslut om att åka dit. Känns alltid lite gruvensamt att träffa folk första gången, även om de är sjyssta människor. På mötet fick jag btw träffa A-C som jag inte träffat på 2,5 år. Nu hade hon bebis i magen och bosatt sig på Cypern- Det är A-C och jag som ska ta guld i SM Ak4 skytte om några år! Allvarligt så har vi sådana planer. Mer om skytte om en liten stund, nu tillbaka till middagen.
Under middagen satt jag mella två personer, vi kan kalla dom A och B. Det hela började med att A frågade hur detä rmed mig. Jag svarade att det känns bättre än jag trodde och att jag känner mig glad just nu, det är lätt på något sätt. hon frågade även om jag börjat jobba och jag drog hela jobbsituationen om 50% hit och 75% dit. Efter en stund säger B något i stil med att visst har du fått barn? Det snurrade till i mitt huvud och jag hann tänka att denna kvinna VET att jag fått Albin för jag har träffat henne efter det. Jag svarade så sakligt jag kunde att ja, det har jag. Ett dött barn. Den reaktionen kommer jag aldrig att glömma, då kom hon på sitt misstag(som förmdligen inte är det första och sista enligt mig) och började prata om hur fruktansvärt det var och oj så sorgligt och det är ju inte sant. Jag satt tyst och det gjorde alla andra också. Väldigt märklig stämning blev det. Okej, samtalen tog ny fart efter några sekunder och jag åt min goda mat. Person B kunde dessutom inte släppa ämnet utan började fråga mer om när det hade hänt och då sa jag 7 oktober, han var beräknad till december. Jaha, säger person B, då föddes han för tidigt då. JA, HAN FÖDDES FÖR ATT HAN VAR DÖD, blev mitt svar i en väldigt lugn ton. Tystanden kring bordet återkom för några sekunder och jag fortsatte äta min goda mat.

Följande text gäller dig som är medlem och har avtal(är placerad i hemvärnet)i en militär frivilligorganisation, SKBR, Lottorna, FMCK eller annat alternativ:

" Den 3 mars 18:30 hålls ett möte för alla intresserade skyttar på Frivilliggården på Rolfsbacken i Kalix. Med alla menas gammal, ung, proffs, nybörjare - du som känner dig intresserad av att träna skytte vid några tillfällen under våren/sommaren kommer på mötet. Tränare blir en eldsjäl med massor av erfarenhet och tålamod, ett riktigt proffs!"

Jag vet att det finns en bland mina läsare som uppfyller dessa krav, hänger du med - vi brukar ha superkul!? =)

Kommentarer
Postat av: j

Grannens näst äldsta... Om det spelar någon roll.

2009-02-19 @ 22:08:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0