Lovat är lovat!

Igår lovade jag att jag skulle berätta varför jag är en stolt fröken! Jo, jag kan bara säga att i mitt liv som Fröken, dvs lärare/pedagog/cirkusdirektör mm så träffar jag på ett antal elever varje år. Mina allra första elever, dom som jag hade mellan hösten 2000 och våren 2003 är dom första elevern jag följt från år 7 till år 9. Dom är speciella för mig bara för att dom var dom första. I det gänget fanns det många, väldigt många som gillade att spela i band. Det är dom som nu gör mig så stolt! Fick en inbjudan (eller vad det nu var) på Facebook från en kille som är en av mina första elever. Inbjudan gällde en en länk eller liknande till en grupp han är med i. Sagt och gjort så klickade jag mig fram till sidan gruppen har på Myspace, musiken startade (som tur var av sig själv) och vips satt jag och lyssnade på värsta rocklåten, och den var dessutom bra. Ville veta vilka som ingår i gruppen, för med 8 år i Hpda så har ju ett och annat namn/ansikte passerat mina ögon så jag var nyfiken på om det var några andra kändisar med i gruppen. Vips så visade det sig att av bandets fyra medlemmar så var tre gamla elever till mig! Den fjärde känner jag till, men det är en annan historia.

Nästa låt tog vid och det var en lugnare variant, den var superbra dessutom!!

Därför är jag en stolt Fröken. Mina gamla elever har utvecklats till rockstjärnor som helt klart en dag kommer att bli kända!

Eftersom jag vet att det är flera av mina gamla elever som läser mig blogg måste jag även passa på att berätta att eleverna jag hade mellan hösten 2003 och våren 2006 är ännu mer speciella. Dom är speciella på det sättet att jag aldrig hittills haft så många "plugghästar" rent generellt sett. Vad jag är presenterade för uppgift åt dom näjde dom sig inte med G-nivåer på uppgifterna. Nej, dom satsade högre och det är hur spännande som helst att vad det ska bli av dom!

Eleverna mellan 2000-2003 var trevliga, men eleverna mellan 2003-2006 var supertrevliga och sociala varelser. Skulle kunna jobba med dom än idag bara för att det var så kul. Misstänker dock att dom inte vill se mer av vare sig mig eller någon annan i arbetslaget... Ibland är det nyttigt och utvecklande med nya ansikten.
Det bästa med att vara lärare är att jag får vara en viktigt person under deras utveckling.
Frågar du dom just när jag har dom är jag kanske inte så viktig, men fråga dom efter några år så får du ett annat svar - förhoppningsvis!

Eleverna jag hade våren 2008 efter min mammaledighet med Albin var väldigt många yngre syskon till tidigare elever till mig. Då kände jag mig gammal... Jag insåg att jag inte längre var nyexad pedagod, 25 år gammal och överfull av energi. Jag var en erfaren lärare med måååånga år i branschen, 32 år, trött på att pendla 13 mil/dag och full av energi.

"Norrskenets friskola i Kalix söker pedagoger."

Hur det gick med det vet ni ju redan...

En sak till - Passion Lane

Kommentarer
Postat av: niina

Ja, Anna... vi vet att vi var bäst ;)

2009-01-05 @ 19:30:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0