Kladdkaka med marsmallows & Mariannefluff

Dagen inlägg bli en blandat kompott.
Först vill jag börja med att svara på den senaste kommentaren som kommer från från MA; Ja, det stämmer att jag förmodligen är din sons lärare, speciellt om han läser tyska.  Vet inte vem du eller din son är ännu, men det ger sig nog med tiden! =) Kul att du gillar det jag skriver.

Jag ska hur som helst börja/återgå till jobbet imorgon med start på 50 % eller något likande. Vilka klasser, grupper jag ska börja med är inte ännu bestämt.

Dagen har vi tillbringat hos goda vänner i Börjelsbyn, där det blev Bobrace för hela slanten och en lunch avslutade utflykten.Efter det blev det en snabb prommis för att söva gossen i vagnen. Ha somnade rekordfort och sov rekordlänge och var rekordsvårväckt! Många rekord på en och samma gång. När han väl vaknade var han vild och galen som få. Sprang omkring naken och hoppade och dansade så han blev alldeles yr och snurrig. Ganska kul att se på faktiskt. Ett lungnade bad tog ner honom på jorden och gjorde honom redo för "Meckar Micke" och välling. Sen var det pottan, tandborstning och bums i säng. Imorgon är det återgång till dagis och ett helt annat tempo är hemma!

Känner mig riktigt laddad inför att börja jobba, får väl se hur det känns efternågra dagar i högt tempo. Men jag känner mig enomt trygg med att det får bli som det blir. Jag trodde i höstas att jag skulle kunna vara tillbaka i full fart efter jul, nu vet jag att jag inte kan det och att hela våren kommer att gå åt till att komma tillbaka till jobbet med det glada sinnet i behåll. Det var ju inte så hör jag hade tänkt att min jobbstart i Kalix skulle bli. Jag skulle ju jobba ett helt år, sen skulle jag bli gravid. Nu  hann jag bli gravid innan jag började jobba och fölrora bebisen.

Igad har jag faktiskt saknat Vilmer en aning. Inte på ett ledsamt sätt, bara så där med värme i hjärtat. Jag skulle så gärna vilja kunna hålla i honom och nosa på honom lite. Igår kväll innan vi somnade pratade vi just om att om Vilmer inte dött i magen så hade vi haft honom hos oss nu. En liten kille som bara ville äta och sova och äta och sova och mysa med familjen, speciellt storebror! Nu finns han i himmlen eller i skurhinken som Albin tror. Vi väljer nog skurhinken, då finns han närmare oss och det gör städningen mycket roligare!

Här kommer receptet på Kladdkaka med marsmallows & Mariannefluff

Ingredienser

2 st ägg
3 dl strösocker
1,5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1 nypa salt
100 gram Smält smör
1 näve mini marshmallows

Mariannefluff

3 dl vispgrädde
1 påse Mariannekarameller

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 150 grader.
  2. Vispa ägg och socker. Tillsätt kakao, vetemjöl, salt och det smälta smöret.
  3. Blanda ner marshmallowsen i smeten och häll i en smord pajform.
  4. Grädda i 35 minuter.
  5. Ta ur mariannekaramellerna, lägg i en påse och linda in i en handduk och krossa dem, tex med en kavel.
  6. När all Marianne är krossad i små bitar, häll i grädden i en kastrull och värm upp till strax innan den börjar koka. Den får INTE koka.
  7. Rör i Mariannekrosset och rör tills det smält helt.
  8. Ställ in gräddblandningen i kylen i minst 6 timmar eller gärna över natten. Vispa sedan upp grädde till ett fluff.
  9. Servera kladdkakan med en klick Mariannefluff.

Källa: Vinnarkakan i kladdkake SM

Tur att det finns kvar en pytteliten bit i mitt nya kylskåp som jag ska äta NU! Mmm...


Kommentarer
Postat av: Anneli

Ska skriva ut den på jobbet imorgon och kanske bara den under helgen... mmmmums!

2009-01-14 @ 21:36:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0