Kålrotslåda

Åhej vad det går fort på helgerna nuförtiden. Kan i alla fall känna mig rätt nöjd och stolt över helgen och vad som blev gjort. Här kommer en kort resumé för den som bryr sig.

Fredag var en kort arbetsdag. Väl hemma tillagade Albin och jag supergod pizza och jag förberedde kvällens tilltug fram för Idolfinalen; Sushi.

Lördag fortsatte kocken Albin och jag i köket med att göra pepparkaksdeg, baka lussekatter i bullformat med mandelmassa som fyllning. Sen försökte jag mig ut på en promenad i kylan men kom hem fortare än kvickt, kall som en isbit. Några julklappar inhandlades så snart är jag redo för att vänta in julen!

Söndagen bjöd på favvolasagnen, senare ett experiment där jag försöker mig på mormors goda kålrotslåda. Ett besök hos gamla gymnasievännen hann vi också med.

Som ett extra plus i kanten har vi städat upp i garderoben och flyttat sängkläder vi inte använder till en kartong, vårkläder och vinterkläder som inte används fick också sitt nya hem i en kartong. Nu måste vi bara hitta plats för alla kartonger... har några planer på gång men dom måste få mogna först. Ett förråd skulle sitta fint!

Nu ska jag titta till kålrotslådan så mer spännande läsning kan jag inte bjuda på idag.


Kommentarer
Postat av: Reino

Kålrotslåda:

- drygt ett kilo kålrötter

- 1½ tsk salt

- 1 dl ströbröd

- 2 dl grädde (lätt eller visp)

- 1 ägg

- 2-3 msk sirap

- ½ tsk ingefära

- ½ tsk kanel

- ½ tsk vitpeppar

- smör eller margarin

Skala och dela kålrötterna i bitar. Koka bitarna i saltat vatten ca 35 minuter. Blanda ströbrödet i grädden. Spara sen kokvattnet. Mosa bitarna ordentligt. Lägg till ströbrödsgrädden, ägget, kryddorna och kokvatten så mycket(ca 1½ dl) så att det blir en jämn och mjuk blandning. Smörj folieformarna och dela blandningen i formarna. Med gaffel kan du jämna ytorna och strö lite ströbröd på ytan och ta ett par fettklickar/form överst. Värme i ugnen: 150 grader. Tid: 1½-2 timmar.



Morotslåda:

- drygt ett kilo morötter

- 1½-2 dl grädde

- 3/4 dl mannagryn

- 1 dl Kokvatten

- 1-1½ tsk salt

Koka morötterna i ca 35 minuter. Spara kokvattnet.

Mosa morötterna och lägg till grädde, mannagryn och kokvatten (1 dl) och salta. Smorda folieformar efter behov. Överstpå blandningen lite ströbröd och smörklickar (eller margarin). Värme i ugnen:150 grader. Tid: en och en halv timme.



De här recepten ger väldigt goda lådor . LYCKA TILL!

2010-12-14 @ 13:41:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0